Preview

Reports of the Laboratory of Ancient Technologies

Advanced search

Archaeology of the Lower Amur region: reflection of the dualistic worldview of sedentary fishermen in paired petroglyph drawings

https://doi.org/10.21285/2415-8739-2021-4-35-46

Abstract

There are several sites of rock art in the lower Amur region. The largest number of drawings has been preserved in the sites near to Nanai village Sikachi-Alyan, Russian village Malyshevo, and border settlement Sheremetyevo. Studying the sites of rock art in the lower reaches of the Amur was engaged by A. P. Okladnikov and his students. They performed the scientific database and cultural-historical approach to explain the semantics of drawings, and substantiated the need to attitude to petroglyphs as ancient objects of cultural heritage. Sites of petroglyphs have preserved more than a hundred images of masks. The author studies anthropomorphic and zoo-anthropomorphic masks of petroglyphs. The author is engaged in a systematic analysis of masks and the interpretation of signs on them. The article presents the results of the study of the paired faces of petroglyphs of Amur and Ussuri Rivers made by the cultures of sedentary fishers and hunters. The methods used in this research are iconographic and typological analyses of drawings made under the theoretical and practical knowledge from the field of anthropology. The dual structure ensures the sustainability of traditional culture. Finally authors come to conclusion that drawings on stones and rocks served as attributes of ritual and ceremonial holidays, during which there was a story about the birth of the world and the ancestors as well as the story about the norms of life of the community. The paired drawings are explained as the result of dual splitting of community and collective consciousness with the binary perception of the world. Such dualism as the structure of society reflected in collective consciousness and impressed by the mythology on the all aspects of the life including the art and petroglyphs, in particular. Masks represent binary mythology. Mythology and rituals reinforce the dual-clan structure in the collective consciousness. Disguises were used as illustrations of myths during rituals at the holidays. The theory of dualism was created by anthropologists E. Durkheim, A. M. Zolotarev, A. R. Radcliffe-Brown, A. M. Hockart, V. V. Ivanov. The article is devoted to the study of the symbolism of the faces of the Amur and Ussuri petroglyphs. It was created under the influence of the dual structure of society.

About the Author

Zoya S. Lapshina
Institute of History, Archaeology and Ethnology of the Peoples of the Far East, FEB RAS
Russian Federation


References

1. Анисимов А. Ф. Космологические представления народов Севера. М.-Л., 1959. 106 с.

2. Дюркгейм Э. Мистика. Религия. Наука // Классики мирового религиоведения. Антология / пер. с фр. сост. и общ. ред. А. Н. Красникова. М. : Канон+, 1998. 432 с.

3. Золотарёв А. М. Родовой строй и первобытная мифология. М., 1964. 328 с.

4. Иванов В. В. Двоичная символическая классификация в африканских и азиатских традициях // Народы Азии и Африки. 1969. № 5. С. 105-115.

5. Иванов С. В. Орнамент народов Сибири как исторический источник (по материалам XIX - начала XX в.). М.-Л., 1963. 500 с.

6. Крейнович Е. А. Нивхгу. Загадочные обитатели Сахалина и Амура. М. : Наука, 1973. 495 с.

7. Крейнович Е. А. Очерк космологических представлений гиляк о. Сахалина // Этнография. 1929. № 1. Кн. 7. С. 78-102.

8. Лапшина З. С. Личины петроглифов Амуро-Уссурийского комплекса: структура рисунка и художественный образ // Наскальное искусство в современном обществе. К 290-летию научного открытия Томской писаницы : материалы Межд. научн. конф. 22-26 августа 2011 г. Кемерово. Кемерово : Кузбассвузиздат, 2011a. Т. 2. С. 64-68.

9. Лапшина З. С. Модель мира в семантическом содержании череповидных личин Амура и Уссури. Хабаровск : Хабаровскиий государственный институт искусств и культуры, 2015. 236 с.

10. Лапшина З. С. Орнаменты неолитической керамики Амура как символы солярного культа // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2011b. № 1. С. 45-51.

11. Лапшина З. С. Явление парности в личинах Амуро-Уссурийского петроглифического комплекса // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2. Гуманитарные науки. 2012. № 1 (99). С. 95-107.

12. Лопатин И. А. Гольды амурские, уссурийские и сунгарийские. Опыт этнографического исследования // ЗОИАК. Влад. отдел приамур. отд. РГО. Владивосток, 1922. Т. ХVII. 370 с.

13. Медведев В. Е. Проблемы истоков некоторых скульптурных и наскальных образов в первобытном искусстве юга Дальнего Востока и находки, относящиеся к осиповской культуре на Амуре // Археология, этнография и антропология Евразии. 2001. № 4 (8). С. 76-94.

14. Мельникова Т. В. Традиционная одежда нанайцев. Хабаровск : Хаб. краевой краевед. музей им. Н. И. Гродекова, 2005. 240 с.

15. Мельникова Т. В. Традиционная одежда ульчей (ХIХ - нач. ХХ в.). Хабаровск, 2008. 108 с.

16. Невский Н. А. Айнский фольклор. М. : Наука. Главная ред. восточной литературы, 1972. 175 с.

17. Окладников А. П. Петроглифы Нижнего Амура. Л. : Наука, 1971. 335 с.

18. Окладникова Е. А. Загадочные личины Азии и Америки. Новосибирск : Наука, 1989. 168 с.

19. Окладникова Е. А. Модель Вселенной в системе образов наскального искусства тихоокеанского побережья Северной Америки. СПб., 1995. 320 с.

20. Радклифф-Браун А. Р. Сравнительный метод в социальной антропологии / пер. с англ. В. Г. Николаева. Бомбей, 1960. С. 89-105. URL: http://members.fortunecity.com/slavaaa/ya.html (дата обращения 12.02.2010).

21. Смоляк А. В. Шаман: личность, функции, мировоззрение (народы Нижнего Амура). М. : Наука, 1991. 280 с.

22. Спеваковский А. Б. Духи, оборотни и божества айнов (религиозные воззрения в традиционном айнском обществе). М., 1988. 205 с.

23. Флоренский П. А. Иконостас. М. : Библиотека «Вехи», 2000. 70 с.

24. Фролов Б. А. Примеры счёта в палеолите и вопрос об истоках математики // Известия Сибирского отделения АН СССР. Сер. Обществ. науки. 1965. Вып. 3. № 9. С. 9-12.

25. Штернберг Л. Я. Айнская проблема // Сборник МАЭ АН СССР. Л. : Изд-во АН СССР, 1929. № 8. 280 с.

26. Штернберг Л. Я. Первобытная религия в свете этнографии. Л. : Изд-во Института народов Севера, 1936. 571 с.

27. Hocart A. M. Kings and Councillors : an essay in the comparative anatomy of human society. Cairo, 1936; 2 ed. Chicago: University Of Chicago Press, 1970. 318 p. / пер. В. Г. Николаева. Available from: http://members.fortunecity.com/slavaaa/ya.html. Электронная библиотека. (Accessed 19.03.2014).


Review

Views: 33


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2415-8739 (Print)
ISSN 2500-1566 (Online)