Preview

Reports of the Laboratory of Ancient Technologies

Advanced search

“Land of Thunderstorms and Thunderbolts”: Mythological Images of Inner Asia

https://doi.org/10.21285/2415-8739-2021-2-72-83

Abstract

The vast territory of Inner Asia, the space of which includes many dangerous places for life, is reflected in many different far from reality images recorded in different sources. Many mythical images remained relevant until the beginning of the 20th century. One of the images known from the Middle Ages associated with certain territories of Inner Asia is the image of “the land of thunderstorms and thunder arrows”. The relevance of this image today is confirmed by meteorological studies of the region. The study of the ideas and customs of the Turkic and Mongolian peoples living in the territory of Inner Asia, associated with thunderstorms, shows the archaic character of the image of the thundering dragon. This popular image of the “lord of thunder and lightning” has spread from the territory of southern and southeast Asia. Traditional ideas about the essence of thunderstorms, the process of transformation of lightning into stone and metal objects (archaeological artifacts) are characterized by high stability in time. In the culture of the Turko-Mongols, there is a different understanding of the reasons for the defeat of a person or an animal by lightning. In the culture of the Turkic and Mongolian peoples, there is a different understanding of the reasons for the defeat of a person or an animal by lightning. There is a negative understanding of this event in Mongolian society from the Middle Ages to the 19th century - the beginning of the 20th century, and vice versa, positive on the periphery of the Mongol Empire - among the Buryats, the Turkic peoples of Southern Siberia. It was revealed that representatives of different peoples experienced completely opposite feelings in relation to thunderstorms and lightning - some experienced fear and hid, others, on the contrary, challenged the Sky. In the social structure of the Mongol Empire, representatives of the “white bone” stood out, who believed in their invulnerability against a thunderstorm by right of their “heavenly origin”. There were also those who considered Heaven as a debtor to their ancestor. They also believed that imaginary kinship with the “chosen by Heaven”, as well as actions useful for the Thunderer, could save from lightning.

About the Author

Marina M. Sodnompilova
Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Абаева Л.Л. Культ гор и буддизм в Бурятии. М.: Наука, 1992. 140 с.

2. Бакаева Э.П. Добуддийские верования калмыков. Элиста: Джангар, 2003. 358 с.

3. Березкин Ю.Е. Африка, миграции, мифология. Ареалы распространения фольклорных мотивов в исторической перспективе. СПб.: Наука, 2013. 320 с.

4. Бутанаев В.Я. Традиционная культура и быт хакасов. Абакан: Хакасское книжное изд-во, 1996. 222 с.

5. Бутанаев В.Я. Бурханизм тюрков Саяно-Алтая. Абакан: Изд-во Хакасского государственного университета, 2003. 259 с.

6. Бутанаев В.Я., Монгуш Ч.В. Архаические обычаи и обряды саянских тюрков. Абакан: Изд-во Хакасского государственного университета, 2005. 197 с.

7. Галданова Г.Р. Доламаистские верования бурят. Новосибирск: Наука, 1987. 114 с.

8. Галданова Г.Р. Эволюция представлений о тэнгри (по текстам монголоязычных обрядников) // Средневековая культура Центральной Азии: письменные источники. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 1995. С. 94-107.

9. Гроот Я.Я.М. де. Демонология древнего Китая. СПб.: Евразия, 2000. 352 с.

10. Дашиева Н.Б. Календарь в традиционной культуре бурят. М.: Наука; Вост. лит., 2015. 239 с.

11. Дугаров Д.С. Исторические корни белого шаманства (на материале обрядового фольклора бурят). М., 1991. 300 с.

12. Жамбалова С.Г., Суворова А.С. Погребальная обрядность бурят: традиции, трансформации, возрождение (XIX - XXI вв.). Иркутск: Оттиск, 2017. 276 с.

13. Жамцарано Ц. Путевые дневники 1903-1907 гг. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2001. 380 с.

14. Зориктуев Б.Р. К истории рода хухыд // Этнические и историко-культурные связи монгольских народов. Улан-Удэ: БФ СО АН СССР, 1983. С. 134-142.

15. Дж. дель Плано Карпини. История монгалов / Г. де Рубрук. Путешествие в Восточные страны / Книга Марко Поло / вст. ст., коммент. М.Б. Горнунга. М.: Мысль, 1997. 460 с. С. 28-85.

16. Комиссаров С.А., Кудинова М.А. Образ небесного пса в китайской мифологии // Вестник Новосибирского государственного университета. Сер. История, филология. 2012. Т. 11. № 4. С. 70-79.

17. Михайлов В.А. Религиозная мифология. Улан-Удэ: Соёл, 1996. 110 с.

18. Нанзатов Б.З. Интерпретация значения Баргуджин-токум: древнетюркские корни // Тюркологический сборник / Ин-т восточных рукописей (Азиатский Музей) РАН. М.: Наука; Вост. лит. / 2015-2016: Тюркский мир Евразии / ред. кол. Т.Д. Скрынникова (пред.), Т.И. Султанов, И.В. Зайцев. 2018. С. 263-275.

19. Небесная дева-лебедь. Бурятские сказки, предания и легенды. Иркутск: Восточно-Сибирское книжное издание, 1992. 368 с.

20. Осокин Г.М. На границе Монголии. Очерки и материалы к этнографии юго-западного Забайкалья. Санкт-Петербург: типография А.С. Суворина, 1906. 304 с.

21. Потанин Г.Н. Очерки Северо-Западной Монголии. Вып. IV. Материалы этнографические. СПб.: Тип. В. Киршбаума, 1883, 1029 с.

22. Почекаев Р.Ю. Цари ордынские. Биографии ханов и правителей Золотой Орды. СПб.: Евразия, 2017. 455 с.

23. Рашид-ад-дин. Собрание летописей. Л.; М.: Изд-во Акад. наук СССР, 1952. Т. 1. Кн. 1. 221 с.

24. Г. де Рубрук. Путешествие в Восточные страны / Дж. дель Плано Карпини. История монгалов / Книга Марко Поло. М.: Мысль, 1997. 460 с. С. 86-189.

25. Талько-Грынцевич Ю.Д. К вопросу об изучении физиологических явлений половой жизни женщин в Забайкалье // Труды Троицкосавско-Кяхтинского отделения Приамурского отдела Имп. Русского географического общества. 1903. Т. V. Вып. 1. С. 95-135.

26. Тарабукина Л.Д., Кононова Н.К. Сопоставление грозовой активности в некоторых регионах Северной Азии со сменой атмосферной циркуляции в летние сезоны 2009-2016 гг. // Материалы Всерос. науч.-иссл. конф. «Современные тенденции и перспективы развития гидрометеорологии в России». Иркутск: изд-во Иркутского государственного университета, 2018. С. 420-428.

27. Ташак В.И. Палеолитическое местонахождение Хэнгэр-тын скальная в западном Забайкалье // Вестник Бурятского научного центра Сибирского отделения Российской академии наук. 2014. № 1 (13). С. 75-87.

28. Хангалов М.Н. Собрание сочинений. Улан-Удэ: Бурятское книжное изд-во, 1958. Т. I. 550 с.

29. Хангалов М.Н. Собрание сочинений. Улан-Удэ: Бурятское книжное изд-во, 1960. Т. III. 420 с.

30. Харинский А.В., Эрдэнэбаатар Д. Северное Прихубсугулье в начале II тыс. н. э. // Теория и практика археологических исследований. 2011. № 6. С. 107-122.

31. Эрдэнэболд Л. Традиционные верования ойрат-монголов (конец XIX - начало XX в.). Улан-Удэ: БНЦ СО РАН, 2012. 196 с.

32. Юрченко А.Г. Книга камней. Чудеса мира в восточных космографиях. СПб.: Евразия, 2007. 256 с.

33. Арьясурэн Ч., Нямбуу Х. Монгол ёс заншлын их тайлбар толь. Тэргуун боть. Улаанбаатар: Суулэнхуу, 1992. 928 х.

34. Монголчууд: нэн эртнээс XII зууны эхэн. Талын нуудэлчдийн уламжлал. Улаанбаатар: Монсудар, 2018. 263 р.

35. Чулуун С. Хотогойдын түүх (XVII - XX зууны эхэн үе. Улаанбаатар хот. 2006. 162 с.

36. Нямбуу Х. Монголын угсаатны зуйн удиртгал. Улаанбаатар. 1992. 196 с.


Review

Views: 29


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2415-8739 (Print)
ISSN 2500-1566 (Online)