Preview

Reports of the Laboratory of Ancient Technologies

Advanced search

The use of traditional Russian costume as a symbol of national identity in the court culture of the XVIII-XIX centuries

https://doi.org/10.21285/2415-8739-2021-1-138-152

Abstract

The article is devoted to the problem of using the traditional Russian folk costume in the court nobility in order to demonstrate their belonging to the national Russian culture. The interest to this topic was provoked by the spontaneous popularity of the Russian kokoshnik during the 2018 FIFA World Cup in Russia. While researching it turned out that interest in the folk kokoshnik had already manifested itself in the history of Russia. The beginning of this trend was determined by the period of the reign of Catherine II. After 1812, the trend was supported by the patriotic sentiments of the Russian nobility, and since 1834, after the approval of the “Regulations on civil uniforms” which included “Description of ladies' outfits for arriving on solemn days to the highest court”, became an officially enshrined tradition that remained late 19th century. This is confirmed by portraits of women, including empresses, as well as multi-figure paintings depicting coronation festivities. Particularly convincing is the replication of portraits of empresses in engravings, undoubtedly designed to introduce into the masses the idea of the proximity of the establishment to the people. This phenomenon faced the counter tendency of a fascination with Russian costume, formed under the influence of the democratic sentiments of Russian society, which manifested itself in a growing interest in genuine folk art, and in court culture - in an interest in costumed masquerade balls in the Russian style, which disappeared with the advent of new ideals of the XX century. This revealed the false, masquerade nature of the government's interest in the people. On the whole, this proves both the iconic value of the costume and the fact that its development is a self-developing process.

About the Authors

Olga K. Los’
Irkutsk National Research Technical University
Russian Federation


Elena N. Kurochkina
Irkutsk National Research Technical University
Russian Federation


References

1. Амелехина С.А. Церемониальный костюм Российского Императорского двора в собрании музеев Московского Кремля. М.: Московский Кремль, 2016. 334 с.

2. Астольф де Кюстин, Мильчина В.А., Осповат А.Л. Россия в 1839 году. СПб. : Крига, 2008. 1072 с.

3. Большакова Н.В. Константин Маковский - коллекционер // Наше наследие. 2005. № 75-76. С. 4-13.

4. Бордэриу К. Платье императрицы. Екатерина II и европейский костюм в Российской империи. М.: Новое литературное обозрение, 2016. 344 с.

5. Борисова Е.А. Русская архитектура второй половины XIX века. М.: Наука, 1979. 320 с.

6. Вздорнов Г.И. История открытия и изучения русской средневековой живописи. XIX век. М.: Искусство, 1986. 384 с.

7. Выскочков Л.В. Будни и праздники императорского двора. СПб.: Питер, 2012. 496 с.

8. Елисеева О. Веселился, храбрый Росс! // Родина. 2010. № 2. С. 123-128.

9. Забелин И.Е. Домашний быт русских цариц в XVI и XVII столетиях / Отв. ред. О.А. Платонов. М.: Институт русской цивилизации, 2014. 704 с.

10. Захарова О.Ю. Светские церемониалы в России XVIII - начала XX в. М.: Центрполиграф, 2001. 349 с.

11. Зименко Е. В поисках царственного имиджа. Каким хотел видеть себя Николай // Родина. 2013. № 3. С. 21-24.

12. Каменская М. Воспоминания. М.: Художественная литература, 1991. 383 с.

13. Маслова Г.С. Народная одежда в восточнославянских традиционных обычаях и обрядах XIX - начала XX в. М.: Наука, 1984. 216 с.

14. Михеева М.А. Костюм как социальное явление // Вестник Оренбургского государственного университета. 2009. № 5. С. 17-21.

15. Рибейро Эйлин. Мода и мораль. М.: Новое литературное обозрение. 2012. 264 с.

16. Романова О.Н. Сон юности. Записки дочери Николая I. М.: Алгоритм, 2017. 272 с.

17. Серегина С.А. Славянофильский комплекс в художественном сознании С.А. Есенина: послереволюционные метаморфозы // Русская литература и философия: пути взаимодействия. Институт мировой литературы имени А.М. Горького РАН. Воронеж: Водолей, 2018. С. 271-283.

18. Стрелкова Е. Франц Крюгер: портрет, гравюра, литофания (к истории атрибуции двух фарфоровых кружек завода Батенина) // Антиквариат, предметы искусства и коллекционирования. 2011. № 5. С. 54-58.

19. Ходаковский Е., Михайлова Н. Двуглавый XVIII век. Деревянное зодчество при Екатерине Великой // Родина. 2010. № 6. С. 105-107.

20. Шепелев Л.Е. Придворные мундиры // Родина. 1992. № 11-12. С. 24-29.


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2415-8739 (Print)
ISSN 2500-1566 (Online)