Preview

Reports of the Laboratory of Ancient Technologies

Advanced search

History of formation of the ideas about reality. Step three: mytho-logic of time

https://doi.org/10.21285/2415-8739-2021-1-125-137

Abstract

The process of formation and development of images and ideas about time and eternity in antiquity is considered. The analysis of various approaches and concepts of understanding the specifics of mythical ideas about time in antiquity both related to the cosmos and the daily life of the ancient polis is carried out. The author reveals the myth's inherent understanding of time, which includes a special “logic of time”. It is concluded that based on a rational understanding of the original mythical ideas the Greeks sought to see the rational connectedness of ideas about time behind individual myths. The main points of complication of ideas about time in connection with the development of the policy are revealed. As one of the most important factors in the development of ideas about time, the measurement of time in court is considered. The article shows the connection between the complexity of the ideas about time and the ideas about the biographical character of a citizen of the polis. The analysis of the semantic field of time concepts in classical antiquity is based on the reference to the concepts of Heraclitus and Parmenides and the concepts of Plato and Aristotle. The most significant points of interpretation of the concepts of chronos, aeon, and kairos are revealed. It is concluded that critical thinking the source of the mythical notions of time was associated with the growth and development of policies, where the complexity of social relations with the necessity led to the emergence of the measurement techniques of the time as well as to complicate notions of time of human life, and to rise to fundamental ideas about the nature of time and understanding of eternity. At the same time, the specific attitude of the Greeks to time was the dominance of the mythical idea of the importance of “today” and “now”.

About the Author

Alexander I. Shaforostov
Irkutsk national research technical university
Russian Federation


References

1. Аверинцев С.С. Риторика и истоки европейской литературной традиции. М.: Школа «Языки русской культуры», 1996. 448 с.

2. Алексина Т.А. Время в культуре мира // Вестник Российского университета дружбы народов (РУДН). Сер. Философия, 2002. № 3. С. 39-62.

3. Аристотель. Сочинения. В 4-х т. М.: Мысль, 1981. Т. 3. 613 с.

4. Аристотель. Афинская полития. 2-е изд. М.: Государственное социально-экономическое издательство, 1937. 161 с.

5. Ахундов М.Д. Концепция пространства и времени: истоки, эволюция, перспективы. М.: Наука, 1982. 222 с.

6. Афонасина А.С. Измерение времени в Античности: клепсидра и ее особенности // ΣΧΟΛΗ. 2016. Vol. 10. 2. С. 420-436.

7. Бородай Т.Ю. Вопрос о вечности мира и попытка его решения Фомой Аквинским // Интеллектуальные традиции античности и средних веков. М.: Кругъ, 2010. Вып. 1. С. 107-121.

8. Бюттен А.-М. Классическая Греция. М.: Вече, 2006. 384 с.

9. Видаль-Накэ П. Черный охотник. Формы мышления и формы общества в греческом мире. М.: Ладомир, 2001. 419 с.

10. Гайденко П.П. Время. Длительность. Вечность. Проблема времени в европейской философии и науке. М.: Прогресс-Традиция, 2006. 464 с.

11. Голосовкер А.Я. Избранное. Логика мифа. М.; СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2010. 496 с.

12. Денисова Т.Ю. Время и вечность в онтологических моделях Парменида и Гераклита // Идеи и идеалы. 2018. № 4. С. 212-229.

13. Кассирер Э. Философия символических форм. Т. 3. Феноменология познания. М.; СПб.: Университетская книга, 2002. 398 с.

14. Клейн Л.С. Время в археологии. СПб.: Евразия, 2015. 384 с.

15. Кудрявцева Т.В. Народный суд в демократических Афинах. СПб.: Алетейя, 2008. 464 с.

16. Лебедев А.В. Логос Гераклита. Реконструкция мысли и слова (с новым критическим изданием фрагментов). СПб.: Наука, 2014. 533 с.

17. Лосев А.Ф. Мифология греков и римлян. М.: Мысль, 1996. 975 с.

18. Мелетинский Б.М. Поэтика мифа. М.: Восточная литература РАН, 2000. 407 с.

19. Мануссакис Дж. Бог после метафизики: богословская эстетика. Киев: Дух i лiтера, 2014. 416 с.

20. Платон. Собрание сочинений. В 4 т. М.: Мысль, 1994. Т. 3. 654 с.

21. Плешков А.А. Представление о времени и вечности у Платона и Плотина // Вестник Русской христианской гуманитарной академии (РХГА), 2013. Т. 14. Вып. 3. С. 216-223.

22. Савельева И.М., Полетаев А.В. История и время. В поисках утраченного. М.: Языки русской культуры, 1997. 800 с.

23. Суриков И.Е. Темпоральные представления в Древней Греции полисной эпохи // Образы времени и исторические представления: Россия - Восток - Запад. М.: Кругъ, 2010. С. 113-144.

24. Хвостова К.В. Византийская цивилизация как историческая парадигма. СПб.: Алетейя, 2009. 207 с.

25. Хофмайстер X. Что значит мыслить философски. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2006. 448 с.

26. Хюбнер К. Истина мифа. М.: Республика, 1996. 448 с.

27. Черняков А.Г. Онтология времени. Бытие и время в философии Аристотеля, Гуссерля и Хайдеггера. СПб.: Высшая религиозно-философская школа, 2001. 460 с.

28. Фор П. Повседневная жизнь Греции во времена Троянской войны. М.: Молодая гвардия; Палимпсест, 2004. 262 с.

29. Sipiora P. Introduction: The Ancient Concept of Kairos // Rhetoric and Kairos: Essays in History, Theory, and Praxis, edited by Phillip Sipiora and James S. Baum-lin. Albany: State University of New York Press, 2002. P. 1-45.


Review

Views: 30


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2415-8739 (Print)
ISSN 2500-1566 (Online)