Preview

Reports of the Laboratory of Ancient Technologies

Advanced search

Ergune-Kun: path of Burte-Chino and Okinsky region

https://doi.org/10.21285/2415-8739-2022-1-89-101

Abstract

More than one generation of Mongol scholars has been asking about the existence of Ergune-Kun - the ancestral home of the Mongols and its geographical location. Most active have been scholars who support the eastern (Argun) version connecting the location of Ergune-Kun with the name of the River Ergune (Argun). There are also adherents of the western version whose research vector concerns the Khubsugul region, Mountainous Buryatia and Tuva. For the medieval Mongols the location of Ergune-Kun was clear and therefore there was no need to indicate it. Howevere, the opening lines of the "Secret History", outlining the way of Burte-Chino and the wife Goa-Maral from the Inner Sea Tengis (Baikal) to the springheads of Onon, contain an implicit hint to the beginning of their path connected through the Angara region with the mountains of the Eastern Sayan whose pronounced mountainous relief corresponds to Ergune-Kun, according to the description of Rashid al-Din. The Sayan mountains themselves were called Huhei (Heavenly mountains) in the Buryat epic, and in shamanic invocations - Mundarga (rocky peaks). It is important to note that in contrast to the eastern hypothesis of Ergune-Argun, in the case of East Sayan version there is an interesting connection with local toponymy (the Mongolzhon valley in the Oka) and sacred folklore of the Oka Buryats. The motive of the legend about the brothers Kiyat and Nukuz, who escaped from enemies in the hard-to-reach mountain gorges and settled here, is echoed in the local legend about the brothers Burenkhan and Tarkhai, who were the first to inhabit the Oka valley. The name of the leader of the wolf tribe Burte-Chino resonates in the oronim of the cult mountain of the East Sayan highlands - Burenkhan, whose name is composed of two parts: Buren - from Turkic buri ‘wolf’ and khan ‘lord’. The myth about the molten mountain as a metaphorically symbolic element of the Ergune-Kun epic finds real confirmation in volcanic eruptions near the territory inhabited by the Mongols, which, according to Irkutsk volcanologists working on this issue, could have provoked their departure from Ergune-Kun. These coincidences probably have a certain historical context and are sacred signs testifying to the identity of Ergune-Kun and the Okinsky region.

About the Author

Bair S. Dugarov
Institute of Mongolian Studies, Buddhology and Tibetology SB RAS
Russian Federation


References

1. Балдаев С. П. Буряад арадай аман зохеолой түүбэри. Улан-Удэ : Буряадай номой хэблэл, 1960. 409 с.

2. Галданова Г. Р. Хонгодоры - хонгирады? // Монголо-бурятские этнонимы. Улан-Удэ : БНЦ СО РАН, 1996. С. 83-93.

3. Галданова Г. Р. Бурятский шаманизм: прошлое и настоящее // Традиционная культура бурят. Вып. 3. Сибирь: этносы и культуры. М. ; Улан-Удэ : Издательско-полиграфический комплекс ВСГАКИ, 1998. С. 5-46.

4. Галданова Г. Р., Герасимова К. М., Дашиев Д. Б., Митупов Г. Ц. Ламаизм в Бурятии XVIII - начала XX в. Структура и социальная роль культовой системы. Новосибирск : Наука, 1983. 236 с.

5. Дампилова Л. С. Образ мифологического персонажа «монгол» в современных обрядовых действах бурят // Аман зохиол судлал. Улаанбаатар : «Соёмбо принтинг» XXK, 2014. Т. XXXV. С. 51-59.

6. Дугаров Б. С. О происхождении окинских бурят // Этнические и историко-культурные связи монгольских народов. Улан-Удэ : БФ СО АН СССР, 1983. С. 90-101.

7. Дугаров Б. С. Об эволюции образа Гал Дулмэ-хана (на материале окинских легенд о Гэсэре) // Гэсэриада - духовное наследие народов Центральной Азии : Международная научная конференция. Улан-Удэ, 1995. С. 138-139.

8. Зориктуев Б. Р. Прибайкалье в середине VI - начале XVII в. Улан-Удэ : Изд-во БНЦ СО РАН, 1997. 104 с.

9. Зориктуев Б. Р. Актуальные проблемы этнической истории монголов и бурят. М. : Восточная литература, 2011. 279 с.

10. Козин С. А. Сокровенное сказание: Монгольская хроника 1240 г. М.-Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1941. 619 с.

11. Коновалов П. Б. Этнические аспекты истории Центральной Азии (древность и средневековье). Улан-Удэ : Изд-во БНЦ СО РАН, 1999. 214 с.

12. Михайлов В. А. Войлочная и деревянная юрта у бурят. Улан-Удэ : Сибирь, 1993. 75 с.

13. Михайлов Т. М. Из истории бурятского шаманизма (с древнейших времен по XVIII в.). Новосибирск : Наука, 1980. 320 с.

14. Молчанов И. А. Летняя экскурсия в Монголию на голец Эхэдэ-Хухтэ или Улан-Хада в 1908 году // Труды Троицкосавско-Кяхтинского Отделения Приамурского Отдела Императорского Русского Географического Общества. Т. ХI. СПб. : Сенатская типография, 1910. С. 65-74.

15. Петри Б. Э. Элементы родовой связи у северных бурят // Сибирская живая старина. Этнографический сборник. Иркутск : Первая Гос. Тип., 1924. Вып. II. С. 98-126.

16. Потанин Г. Н. Очерки Северо-Западной Монголии: дневник путешествия. Материалы этнографические. Санкт-Петербург : Тип. В. Безобразова и К°, 1883. Вып. 4. 1029 с.

17. Рассадин В. И. Система гидронимов бассейна р. Оки // Исследования по ономастике Бурятии. Улан-Удэ : БФ СО АН СССР, 1987. С. 41-48.

18. Рашид-ад-Дин. Собрание летописей. Л.; М.: Изд-во Акад. наук СССР, 1952a. Т. 1. Кн. 1. 222 с.

19. Рашид-ад-Дин. Собрание летописей. Л.; М.: Изд-во Акад. наук СССР, 1952b. Т. 1. Кн. 2. 316 с.

20. Хангалов М. Н. Собрание сочинений. Т. 2. Улан-Удэ : Бурят. кн. изд-во, 1959. 444 с.

21. Буряадай түүхэ бэшэгүүд. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 1998. 142 с.

22. Arzhannikov S. G., Ivanov A. V., Arzhannikova A. V., Demonterova E. I., Jolivet M., Buyantuev V. A., Oskolkov V. A., Voronin V. I. The most recent (682-792 CE) volcanic eruption in the Jombolok lava field, East Sayan, Central Asia triggered exodus of Mongolian pre-Chinggis Khaan tribes (778-786 CE) // Journal of Asian Earth Sciences. 2016. P. 87-99.


Review

Views: 87


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2415-8739 (Print)
ISSN 2500-1566 (Online)