Preview

Reports of the Laboratory of Ancient Technologies

Advanced search

The experience of studying the genealogy of the Trans-Baikal Old Believers

https://doi.org/10.21285/2415-8739-2021-3-127-136

Abstract

The history of the Russian population in Transbaikalia such as Semeiskie is still insufficiently studied and contains many gaps. The result of this work, to our mind, will make an important contribution not only to the study of family genealogies of Transbaikalia, but also to the history of the Old Believers of Russia as a whole. Semeyskie (Trans-Baikal Old Believers) - are the independent ethno-confessional group of Russian people. Their ancestors had to settle in Trans-Baikal region in 1760s after the split in Russian Orhtodoxy. This article is devoted to testing the methodology of compiling the genealogy of a particular historical person, based on a comparison of folklore traditions and memories with documentary (archival) sources. The history of the well-known Old Believer family associated with the village of Bol’shoi Kunaley (Tarbagatai district of the Republic of Buryatia, Russia) since the XVIII century is studied. In this study we propose an approach developed in the framework of genealogical research, and based on the analysis of mass genealogical sources, and then we test the methodology of comparing a comprehensive study of various archival sources with data from oral legends, interviews and personal memories. The genealogy is compiled by moving simultaneously along both the ascending (from ancestors to descendants) and descending (from descendants to ancestors) lines. Optimal ways of finding missing information in various, including economic and statistical, documents are analyzed. The sources of the study are fiscal accounting materials (revision tales, salary books, backyard (household) books of the Presidium of the Bolshe-Kunaleysky Village Council of Workers' Deputies for 1929-1930, 1936, 1941-1943), administrative and police records (family lists), church records (confession list), statistics (statistics on the home inspection of 1897), records (petitions, reports, statements, orders), sources of personal origin (memoirs, autobiographies, interviews).

About the Author

Nataliya M. Nesterenko
East-Siberian State Institute of Culture
Russian Federation


References

1. Александров В.А., Покровский Н.Н. Власть и общество. Сибирь в XVII в. Новосибирск: Наука. Сибирское отделение, 1991. 401 с.

2. Болонев Ф.Ф. Семейские: историко-этнографические очерки. Улан-Удэ: Бурятское книжное изд-во, 1992. 224 с.

3. Болонев Ф.Ф. Сокровища земли Тарбагатайской: очерки истории и культуры. Улан-Удэ; Иркутск: Медиаинформ, 2012. 220 с.

4. Болонев Ф.Ф. Старообрядцы Забайкалья в XVIII-XX вв. Москва: ИПЦ «ДИК», 2004. 352 с.

5. Болонев Ф.Ф., Выхристюк О.И. Певцы и песни Большого Куналея, или Академия народного пения. Новосибирск: Книжица, 2002. 220 с.

6. Быковский И.К. История старообрядчества всех согласий. Единоверие, начало раскола и сектантства: очерк. Москва: Типография Филатова, 1906. 144 с.

7. Васильева С.В. Власть и старообрядчество Забайкалья (XVII - начало XX в.): монография. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского государственного университета, 2007. 231 с.

8. Васильева С.В. Практика государства и старообрядцы Западного Забайкалья в XVIII и XIX вв. // Старообрядчество: история и современность, местные традиции, русские и зарубежные связи: материалы III международной научно-практической конференции. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2001. С. 137-139.

9. Донсоронова Н.Г., Алхунова С.Х., Архинчеева Ж.А. и др. Народное художественное творчество Республики Бурятия. Энциклопедия. Улан-Удэ: Республиканская типография, 2014. 320 с.

10. Иванов К.Ю. Старообрядческие миграции и Томский край // Из истории освоения юга Западной Сибири русским населением в XVII - начале XX в. Кемерово: Кузбассвузиздат, 1997. С. 57-64.

11. Карнышев А.Д., Помуран Н.Н. Этнопсихология старообрядчества. Иркутск: Изд-во БГУЭП, 2004. 181 с.

12. Кожурин К.Я. Повседневная жизнь старообрядцев. М.: Молодая гвардия, 2014. 555 с.

13. Лебедева А.А. Анкета как этнографический источник (по материалам сплошного подворного обследования 1897 г. в Забайкалье) // Советская этнография. 1967. № 1. С. 99-103.

14. Машковцева В.В. Конфессиональная политика государства по отношению к старообрядческим культовым центрам в середине - второй половине XIX в. (на примере Малмыжского уезда Вятской губернии) // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2011. № 2-5. С. 26-36.

15. Назарова В.Х. Источники исследования песенной культуры старообрядцев Забайкалья // Вестник Московского государственного университета культуры. 2009. № 3 (29). С. 56-64.

16. Нестеренко Н.М. Руководитель Большекуналейского семейского народного хора Ф.Ф. Рыжаков в годы Великой Отечественной войны // Вестник Краснодарского государственного института культуры. 2020. № 1 (22). С. 20.

17. Нестеренко Н.М. Труд как фундаментальная основа мировоззрения и смысл существования: трудовые традиции старообрядцев Забайкалья // Вестник Бурятского научного центра СО РАН. 2019. № 2 (34). С. 129-133.

18. Пашинин А.В. Статистические источники по генеалогии крестьянских родов (семей) конца XVII - начала XX вв. в фондах Государственного архива Республики Бурятия: монография. Иркутск: Оттиск, 2015. 496 с.

19. Пыкин В.М. От Ветки до Забайкалья: очерки истории и родословные семейских. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского государственного университета, 2019. 196 с.

20. Элиасов Л.Е., Ярневский И.З. Фольклор семейских. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 1963. 672 с.


Review

Views: 57


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2415-8739 (Print)
ISSN 2500-1566 (Online)